Studentpraksis «utenfor boksen»

En kvalitativ studie av erfaringer fra kreftoverlevere og jobbveiledere, nov. 2024

  • Anita Svarstad Greenland, spesialfysioterapeut Frisklivssentralen, Anita.Svarstad.Greenland@askoy.kommune.no

  • Irene- Charlotte Fjell Kjønnerød, rådgiver, Etat for psykisk helse og rustjenester, Irene.Kjonnerod@bergen.kommune.no 


Folkehelsekongressen, okt. 2024

Bakgrunn: Studentpraksis i kommunale tjenester kan skape resultater langt utover en vanlig klinisk praksiserfaring for student og tjeneste. I møte med den fysioterapeutiske arbeidshverdagen skal studenten endelig prøve ut teori i praksis. Det er gjennom samarbeid om praksis for fysioterapistudenter i helsefremmende og forebyggende arbeid, at Høgskulen på Vestland og Frisklivssentralen Askøy har utfordret den tradisjonelle, kliniske formen for praksis.

For å lykkes trengs det velvilje og fleksibilitet. Folkehelsearbeid i fysioterapifaget blir forstått ulikt fra sted til sted og tjeneste til tjeneste, noe også emnet Health Promotion and Preventive Work viser for studentene på 2. år (HVL, 2024; Ihlebæk, 2020). Emnet har flere prosjekter i seg, med fellesnevner at de baseres på reelle behov aktører i praksisfeltet har for utvikling, dokumentasjon, tilpassing, evaluering eller kartlegging.

Studentgruppene får presentert behovet fra praksisfeltet og skal, sammen med praksisfeltet og utdanningen, svare på behovet. I prosessen gis studentene stor frihet til å jobbe kreativt for å løse oppgaven, noe som gir læring og betydning for alle parter.

Beskrivelse av prosjektet: Fysioterapi-studenter i praksis får regelmessig oppgaver knyttet til direkte pasientoppfølging, individuelt eller i grupper. At studenter involveres i tjenesteutvikling gjennom innovasjon og systemarbeid er kanskje mer uvanlig.

Frisklivssentralen Askøy og Høgskulen på Vestland har valgt ut konkrete prosjekt- oppgaver for student- praksis, basert på tjenestens behov. Studentene veiledes av praksisveileder samt studie-veileder, men skal selv sørge for prosjekt- plan, fremdrift, konklusjon og evaluering.

Resultater: Medvirkning, autonomi og nytenkning kan fremme motivasjon for både læring og arbeid (Ryan & Deci, 2000). Dette har vært målet med prosjektet som beskrevet, at studentene skal få jobbe innovativt, ta del i «nybrottsarbeid». Slik får de erfare at for å skape gode tjenester innenfor f.eks. helsefremming og forebygging så må en prøve nye ting. Samtidig er det nyttig for praksisplassen å få inn personer som ikke er preget eller farget av eksisterende drift, som kan tenke nytt, utenfor boksen. Ved å involvere studentene i tjenesteutvikling og innovasjon, har de kommet frem til gode løsninger som har blitt iverksatt i det kommunale tjenestetilbudet (Askøy, 2024).

Resultater av samarbeidet har ført til nye rutiner for effektmåling av kommunale helsefremmende og forebyggende tiltak, samt medvirket til videreføring av kommunalt Frisklivstilbud.

Referanser

De siste innlegg

  • All Post
  • Aktuelt
  • Arbeidshelse
  • Arbeidstilsynet
  • bedriftshelsetjeneste, BHT
  • Ergonomi
  • Etter- og videreutdanning
  • Faggruppens styre
  • Folkehelse
  • Folkehelsekoordinator
  • Frisklivssentral
  • Helsefremmende og forebyggende
  • Helsekompetanse 
  • HMS
  • Kontor
  • Muskel- og skjelettplager
  • NAV
  • Norsk Fysioterapeutforbund
  • Psykiske helseplager
  • Ukategorisert
  • Videreutdanning

Informasjon

Besøksadresse: Kirkegata 15 0153 Oslo

Tlf. 22 93 30 50

Post- og fakturaadresse: Boks 147 Sentrum 0102 Oslo

© 2024 Copyright © Norsk Fysioterapeutforbund | Alle rettigheter reservert