En kvalitativ studie av erfaringer fra kreftoverlevere og jobbveiledere, nov. 2024
- Anita Svarstad Greenland, spesialfysioterapeut Frisklivssentralen, Anita.Svarstad.Greenland@askoy.kommune.no
- Irene- Charlotte Fjell Kjønnerød, rådgiver, Etat for psykisk helse og rustjenester, Irene.Kjonnerod@bergen.kommune.no
Folkehelsekongressen, okt. 2024
Bakgrunn: Studentpraksis i kommunale tjenester kan skape resultater langt utover en vanlig klinisk praksiserfaring for student og tjeneste. I møte med den fysioterapeutiske arbeidshverdagen skal studenten endelig prøve ut teori i praksis. Det er gjennom samarbeid om praksis for fysioterapistudenter i helsefremmende og forebyggende arbeid, at Høgskulen på Vestland og Frisklivssentralen Askøy har utfordret den tradisjonelle, kliniske formen for praksis.
For å lykkes trengs det velvilje og fleksibilitet. Folkehelsearbeid i fysioterapifaget blir forstått ulikt fra sted til sted og tjeneste til tjeneste, noe også emnet Health Promotion and Preventive Work viser for studentene på 2. år (HVL, 2024; Ihlebæk, 2020). Emnet har flere prosjekter i seg, med fellesnevner at de baseres på reelle behov aktører i praksisfeltet har for utvikling, dokumentasjon, tilpassing, evaluering eller kartlegging.
Studentgruppene får presentert behovet fra praksisfeltet og skal, sammen med praksisfeltet og utdanningen, svare på behovet. I prosessen gis studentene stor frihet til å jobbe kreativt for å løse oppgaven, noe som gir læring og betydning for alle parter.
Beskrivelse av prosjektet: Fysioterapi-studenter i praksis får regelmessig oppgaver knyttet til direkte pasientoppfølging, individuelt eller i grupper. At studenter involveres i tjenesteutvikling gjennom innovasjon og systemarbeid er kanskje mer uvanlig.
Frisklivssentralen Askøy og Høgskulen på Vestland har valgt ut konkrete prosjekt- oppgaver for student- praksis, basert på tjenestens behov. Studentene veiledes av praksisveileder samt studie-veileder, men skal selv sørge for prosjekt- plan, fremdrift, konklusjon og evaluering.
Resultater: Medvirkning, autonomi og nytenkning kan fremme motivasjon for både læring og arbeid (Ryan & Deci, 2000). Dette har vært målet med prosjektet som beskrevet, at studentene skal få jobbe innovativt, ta del i «nybrottsarbeid». Slik får de erfare at for å skape gode tjenester innenfor f.eks. helsefremming og forebygging så må en prøve nye ting. Samtidig er det nyttig for praksisplassen å få inn personer som ikke er preget eller farget av eksisterende drift, som kan tenke nytt, utenfor boksen. Ved å involvere studentene i tjenesteutvikling og innovasjon, har de kommet frem til gode løsninger som har blitt iverksatt i det kommunale tjenestetilbudet (Askøy, 2024).
Resultater av samarbeidet har ført til nye rutiner for effektmåling av kommunale helsefremmende og forebyggende tiltak, samt medvirket til videreføring av kommunalt Frisklivstilbud.
Referanser
- Frisklivssentralen Askøy (2024). https://askoy.kommune.no/tjenester/helse-og-mestring/tjenestetilbud-fysisk-og-psykisk-helse/aktivitetstilbud-og-hverdagsmestring/frisklivssentralen-askoy
- Høgskulen på Vestlandet (2024). https://www.hvl.no/studier/studieprogram/emne/fys220/
- Ihlebæk, C. (Fysioterapeuten, 2020). https://www.fysioterapeuten.no/fagkronikk-folkehelsefolkehelsearbeid/folkehelsearbeid-i-norge-anno-2020–hva-er-det/127825
- Ryan, R., & Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68- 78. doi:10.1037110003-066X.55.1.68