Nytt fra godkjenningsenheten for bedriftshelsetjenester (november 2022)

Av: Godkjenningsenheten for BHT v/ Mette Matre

Den 1. januar 2010 trådte Forskriften om godkjenning av bedriftshelsetjeneste i kraft. Siden den gangen har godkjenningsenheten jobbet jevnt og trutt med oppfølging av bransjen. Vi har vært det samme teamet hele veien, og vil si at vi kjenner bransjen godt. Vi er et tverrfaglig team med mange års erfaring fra BHT-arbeid og forvaltning.

Trenden i BHT-bransjen er at det blir færre og større enheter. Det er blitt en mer kommersiell bransje, og det ser ut til at mange velger å inngå i en kjede eller et samarbeidsnettverk. Dette blant annet for å kunne serve kunder over hele landet. Det betyr at fagpersonene må jobbe mer enhetlig med samme kvalitet på tjenestene og at man blir flere fagpersoner på hvert fagområde. Det gir grobunn for gode faglige diskusjoner og erfaringsutveksling. Det setter også krav til bedre kvalitetssikring av tjenestene.

De fleste BHT’er har fått på plass tverrfaglig fast ansatt personell og har god systematikk rundt samarbeid og oppfølging av virksomhetene. I tillegg har de fleste også utviklet et relevant tjenestespekter og et kvalitetssikret tilbud. Verktøy og metodikk for kartlegginger og risikovurderinger innenfor alle fagområdene, skal også være på plass.

Etter at godkjenningsordningen trådte i kraft i 2010, jobbet vi i enheten systematisk med søknadsbehandling, innhenting av relevant dokumentasjon og oppfølgingsmøter med BHT. Men samtidig spredte det seg litt misnøye, spesielt blant små virksomheter, om at tjenesten var dyr og at det var vanskelig å spore effekten. Dette medførte at den gang ASD, igangsatte en evaluering av BHT; hvordan fungerer BHT som et virkemiddel for å bistå virksomhetene og myndighetene i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet? SINTEF fikk oppdraget og hovedfunnene var at BHT jobbet for lite forebyggende, hadde for lite fokus på de lovpålagte oppgavene, det var begrenset kontakt mellom BHT og virksomhetene, forskjeller i bruk av BHT på tvers av bransjer og virksomhetsstørrelse og at det var etterspørsel og leveranser på tjenester BHT ifølge Forskriften ikke skal dekke.

I 2017 ble det nedsatt en ekspertgruppe ledet av Pål Molander, som skulle granske BHT-ordningen; «Hva bør skje med BHT?» De leverte sin rapport i 2018 og la fram 3 ulike modeller for BHT, og en rekke forslag til tiltak som burde vurderes. Tidligere ASD nedsatte deretter et prosjekt som skulle vurdere tiltakene i BHT-rapporten, samt foreslå hvilke man burde gå videre med. Prosjektet leverte sin rapport i november 2020 og denne ble sendt på høring. Høringsforslagene ble sammenstilt og lagt fram for regjeringen sommeren 2021. Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen har nå behandlet saken, og de forskriftsendringene som ønskes gjennomført, blir innført fra 1. januar 2023. Arbeidstilsynet og STAMI er bedt om å forberede de tiltakene som må gjøres knyttet til forskriftsendringene. Det vil si å arbeide med utvikling og etablering av ulike virkemidler og tiltak for en mer effektiv og målrettet bedriftshelsetjeneste. Dette for å sørge for at BHT’s innretning og virksomhet er i tråd med formålet om å bistå virksomhetene i det forebyggende arbeidsmiljøarbeid.  

Tiltakene det arbeides med:

  • Klargjøring av kriteriene «når risikoforholdene tilsier det» (BHT-plikten)
  • Faglig grunnlag og prosess for jevnlig oppdatering av bransjer med BHT-plikt
  • Tydeliggjøring og formidling av kravene for å få dispensasjon fra BHT-plikten
  • Tydeliggjøring i regelverket om hva som er BHT sitt formål, roller og oppgaver
  • Innføring av nye forskriftskrav (målrettet forebyggende arbeidsmiljøarbeid prioriteres)
  • Videreføring av dagens godkjenningsordning med tillegg om obligatorisk opplæring
  • Forsterket tilsyn med BHT’ s oppfølging og aktiviteter
  • Forsterket tilsyn med virksomhetenes bruk av BHT
  • Veilednings- og formidlingsarbeid gjennom IA-arbeidsmiljøsatsningen (både til BHT og virksomhetene)
  • Utarbeiding og formidling av verktøy til hjelp for virksomhetene
  • Utarbeiding og formidling av veiledende standard anbudsdokumenter, kontrakter og handlingsplaner for samarbeidet mellom virksomhet og BHT
  • Oppfølging fra partene i arbeidslivet; gi virksomhetene økt bestillerkompetanse og riktig veiledning om bruk av BHT

Se også Arbeidstilsynets nyhetssaker:

Godkjenningsenheten håper at disse tiltakene til sammen vil være med å tydeliggjøre hva som er BHT sitt samfunnsoppdrag (formål, rolle og oppgaver). BHT skal jobbe målrettet, risiko- og kunnskapsbasert. Vi vet at BHT er en svært viktig aktør i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, og at det blant annet er i bedriftshelsetjenestene mye av den gode arbeidsmiljøfaglige ekspertisen sitter. BHT kan sies å være Arbeidstilsynets forlengede arm, da dere har mulighet for å følge opp virksomhetene oftere og systematisk over tid. Til slutt vil jeg nok en gang presisere, at BHT har en viktig samfunnsrolle, som det er opp til dere å forvalte riktig. Da vil vi også kanskje se effekten av at forebygging lønner seg.

Lykke til med det videre arbeidet!

De siste innlegg

  • All Post
  • Aktuelt
  • Arbeidshelse
  • Arbeidstilsynet
  • bedriftshelsetjeneste, BHT
  • Ergonomi
  • Etter- og videreutdanning
  • Faggruppens styre
  • Folkehelse
  • Folkehelsekoordinator
  • Frisklivssentral
  • Helsefremmende og forebyggende
  • Helsekompetanse 
  • HMS
  • Kontor
  • Muskel- og skjelettplager
  • NAV
  • Norsk Fysioterapeutforbund
  • Psykiske helseplager
  • Ukategorisert
  • Videreutdanning

Informasjon

Besøksadresse: Kirkegata 15 0153 Oslo

Tlf. 22 93 30 50

Post- og fakturaadresse: Boks 147 Sentrum 0102 Oslo

© 2024 Copyright © Norsk Fysioterapeutforbund | Alle rettigheter reservert