Nytt fra Arbeidstilsynet og Godkjenningsenheten (Desember 2024)

Av: Monica Varem Pettersen, seksjonsleder, avd. for kommunikasjon og brukerdialog

Ressurser i det forebyggende arbeidet – vold og trusler

Vold og trusler er en arbeidsmiljøutfordring i arbeidslivet, og særlig i de yrkene hvor de ansatte jobber tett på andre mennesker. Forskning fra blant annet Stami viser at vold og trusler er en risikofaktor for skade, psykiske plager og sykefravær. Arbeidstilsynet har i løpet av det siste året prioritert å rette oppmerksomhet mot hjemmetjeneste, sykehjem og undervisning med vold og trusler som tema. Innsatsen fortsetter i 2025.

93 % av skolene som fikk tilsyn i 2024 fikk pålegg om å jobbe bedre med kartlegging, risikovurdering, tiltak og plan for å forebygge vold og trusler. I 123 av 155 tilsyn i sykehjem og hjemmetjeneste er det gitt pålegg om det samme. Mange fikk også pålegg om å bruke bedriftshelsetjenesten i det forebyggende arbeidet.

Arbeidstilsynet har utviklet verktøy, webinarer og e-læringer som skal bidra i arbeidet med å motvirke belastninger og skader som følge av vold og trusler. Disse ressursene er tilgjengelig for alle og kan brukes fritt.

FAKTA

I 2024 har Arbeidstilsynet gjennomført følgende  arrangementer med tema vold og trusler i arbeidslivet:

  • Veiledningsseminarer i 40 kommuner om forebygging av vold og trusler i skolen
  • 9 digitale møter på teams for ledere, tillitsvalgte og verneombud i hjemmetjeneste og sykehjem


I 2025 vil det gjennomføres seminarer for hjemmetjeneste og sykehjem i Tromsø, Trondheim, Oslo og Bergen. Se våre nettsider for tidspunkt og påmelding på nyåret. Det vil også utvikles en egen e-læring.

Psykososialt arbeidsmiljø – erfaringssamlinger
for BHT 2025

Mange virksomheter synes det er vanskelig å vite hvordan de kan jobbe godt forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet. Arbeidstilsynet foreslår et tydeligere regelverk som skal være enklere å forstå og følge.  

Forslaget innebærer endringer i arbeidsmiljølovens § 4-3 om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet og forslag om endringer i forskrift om utførelse av arbeid, som presiserer og utdyper arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø på det psykososiale området.

Formålet med forslagene er å tydeliggjøre regelverket om psykososialt arbeidsmiljø, slik at det i større grad bidrar til et godt arbeidsmiljøarbeid og god etterlevelse av regelverkskrav på det psykososiale området.

Mer om høringen: Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrift for å tydeliggjøre reglene om psykososialt arbeidsmiljø

Bedriftshelsetjenesten skal bistå virksomhetene i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, og vi ønsker å treffe dere i 2025 for å sette tematikken psykososialt arbeidsmiljø på agendaen. 

Arbeidstilsynet planlegger å gjennomføre erfaringssamling i flere byer. Dette vil vi gjøre i samarbeid med Havindustritilsynet. Samlingene vil foregå fysisk i Bergen, Oslo, Trondheim, Tromsø og Stavanger. Det vil også bli et digitalt alternativ som retter seg direkte mot BHT i etterkant av de fysiske samlingene. Nærmere informasjon om dato og innhold kommer, så følg med på våre nettsider. 

Nytt fra godkjenningsenheten for BHT

Godkjenningsenheten for BHT, jobber jevnt og trutt med tilsyn og annen oppfølging av bransjen. Vi har nå gjennomført rundt 30 tilsyn, fordelt på stedlige, digitale og dokumenttilsyn. Erfaringene fra disse, er at BHT har fulgt opp forskriftsendringene på en god måte, men at det fortsatt er utfordringer knyttet til begrepet tilleggstjenester.

Det er derfor viktig å presisere at tilleggstjenester i forskriftens forstand, er alle tjenester som ikke er kjerneoppgaver for BHT. Ulike prismodeller viser at BHT kaller kjerneoppgaver for tilleggstjenester, fordi det er noe virksomheten må betale for utover det som ev. ligger i en grunnpakke for leveranser. Det er viktig å bruke begrepet riktig ettersom forskriften er så tydelig på det.

Videre er det et inntrykk at BHT har blitt mer synlig blant virksomhetene etter forskriftsendringene. Det har også blitt enklere å få innpass og forståelse for riktig bruk av BHT. Dessverre har vi også sett at noen BHT-er har brukt forskriftsendringen til å økte prisene på tjenestene, selv om det i praksis ikke er noen regelendringer for virksomhetens bruk av BHT.

Neste år er det «søke-år» for mange bedriftshelsetjenester. Vi venter 56 søknader fra etablerte BHT-er. Det vil si at vi etter 2025 har hatt oppfølging av nærmere 90 av 140 godkjente BHT-er, enten med tilsyn eller søknadsbehandling. Vi har også etablert et nytt søknadsskjema, som ligger i Altinn. Det skal gjøre det litt enklere i søknadsprosessen. Der veiledes det også om hva slags dokumentasjon det forventes vedlagt.

Lykke til videre med det gode arbeidet dere gjør!
Monica Varem Pettersen, seksjonsleder, avd. for kommunikasjon og brukerdialog

De siste innlegg

  • All Post
  • Aktuelt
  • Arbeidshelse
  • Arbeidstilsynet
  • bedriftshelsetjeneste, BHT
  • Ergonomi
  • Etter- og videreutdanning
  • Faggruppens styre
  • Folkehelse
  • Folkehelsekoordinator
  • Frisklivssentral
  • Helsefremmende og forebyggende
  • Helsekompetanse 
  • HMS
  • Kontor
  • Muskel- og skjelettplager
  • NAV
  • Norsk Fysioterapeutforbund
  • Psykiske helseplager
  • Ukategorisert
  • Videreutdanning

Informasjon

Besøksadresse: Kirkegata 15 0153 Oslo

Tlf. 22 93 30 50

Post- og fakturaadresse: Boks 147 Sentrum 0102 Oslo

© 2024 Copyright © Norsk Fysioterapeutforbund | Alle rettigheter reservert