Av: Monica Seem, avd. dir., avd. for arbeidsmiljø og regelverk, Arbeidstilsynet
Vi kontrollerer om arbeidsgiver bruker BHT riktig
Arbeidstilsynet har i 2023 ført mange tilsyn for å kontrollere om virksomheter bruker bedriftshelsetjenesten (BHT) riktig i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, og dette vil vi fortsette med.
Bruk av BHT er tema i mange tilsyn
For å redusere sykdom i det norske arbeidslivet, prioriterer Arbeidstilsynet å kontrollere at arbeidsgivere med BHT-plikt bruker sin BHT i tråd med gjeldende regelverk. Bruken av BHT er ett av flere tema i mange av våre tilsyn i prioriterte bransjer som
- bygg og anlegg, helse og sosial, undervisning og industri.
I tillegg vil vi i 2024 særlig prioritere tilsyn med bruk av BHT i disse bransjene:
- Hotellvirksomhet og restauranter
- Rengjøringsvirksomheter
- Frisører og annen skjønnhetspleie
- Godstransport på vei
- Vedlikehold og reparasjon av motorvogner, unntatt motorsykler
I 2024 vil det gjennomføres i overkant av 4000 tilsyn hvor Arbeidstilsynet kontrollerer forhold knyttet til BHT.
Ber virksomheten om avtaler, planer og årsrapporter
I tilsynene der BHT er tema, må virksomhetene kunne dokumentere at de er tilknyttet en godkjent BHT og at de har god systematikk i hvordan tjenesten brukes i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet. Planene for BHT sin bistand må være dekkende for de spesifikke risikoforholdene som finnes i virksomheten, og må inneholde konkrete og tidfestede forebyggende aktiviteter. Våre erfaringer viser at mange nå har den lovpålagte tilknytningen på plass, men at bruken av BHT i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet kan bli bedre.
Forventninger til BHT
BHT-ene plikter å innrette sin bistand til virksomheten med utgangspunkt i de risikoforhold i virksomheten som har utløst plikten til tilknytning. BHTs samlede bistand skal ha fokus på det forebyggende arbeidshelse-, arbeidsmiljø- og sikkerhetsarbeidet, og skal være i samsvar med forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 13-2 og § 13-3.
Plan for bedriftshelsetjenestens (BHT) sin bistand i virksomheten (arbeidstilsynet.no)
Nytt fra Godkjenningsenheten for BHT
Godkjenningsenheten er godt i gang med tilsyn med BHT. Vi har gjennomført 3 stedlige, 2 digitale og 12 dokumenttilsyn. Erfaringene fra tilsynene er at BHT i all hovedsak oppfyller kravene til godkjenning, men at det er litt uklare skiller mellom kjerneoppgaver og tilleggstjenester. Vi har derfor i noen tilfeller varslet pålegg om tydeligere skille. Det vil si at tilleggstjenester skal skilles ut fra handlingsplaner, årsrapporter, kontrakter og hjemmesider.
Videre ser vi at de fleste ansatte og innleide i BHT har gjennomført obligatorisk opplæring. STAMI og bransjeforeningen for BHT har utviklet kursopplegg for denne opplæringen. Enkelte BHT-er har også utviklet egne kurs. Det må dokumenteres at interne kurs oppfyller de læringsmålene som er satt for den obligatoriske opplæringen. Mer om læringsmålene finner du her:
Søk om godkjenning av bedriftshelsetjeneste (arbeidstilsynet.no)
Videre får vi en del tips fra våre tilsynsinspektører og regionale verneombud. Det viser seg at digital oppfølging av virksomhetene øker i omfang. Det er vel og bra, men det kan ikke erstatte tilstedeværelse for enkelte tjenester. Dette gjelder spesielt for enkelte kartlegginger og risikovurderinger, og lovpålagte helseundersøkelser.
BHT er en viktig aktør i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, og Arbeidstilsynets forlengede arm ute i virksomhetene. Fortsett det gode arbeidet!
Flere tilsyn for å kontrollere om bedriftshelsetjenesten brukes riktig (arbeidstilsynet.no)