I «Om ergonomi» nr. 1-2022 ble Faggruppens brosjyre «Fysioterapeutens rolle i folkehelsearbeid» presentert. I denne artikkelen beskriver vi hvordan Bachelorutdanning i fysioterapi ved høgskolen (HVL) forbereder studentene på arbeidsfeltet.
Utdanningen har i mange år hatt et eget emne i helsefremmende og forebyggende arbeid, i hovedsak gjennomført i 4. semester med omfang på 15 studiepoeng. Innholdet har utviklet seg i takt med endringer i befolkningens behov, myndighetenes føringer og tilgjengelig fagkunnskap. Fokuset på arbeidshelse og ergonomi, og folkehelse og fysisk aktivitet, har vært sentralt hele tiden. I fortsettelsen beskrives emnet, slik det er i dag.
Et sammensatt fundament
Emnet tar utgangspunkt i tilgjengelige beskrivelser av helsetilstand og sykdomsbyrde, lokalt, nasjonalt og globalt, som Folkehelseinstituttets folkehelseprofiler1 og Fylkesvise resultater om sykdomsbyrde2.
Myndighetenes føringer om hvordan befolkningens behov skal møtes er sentrale. Vi arbeider med FNs bærekraftmål3, Arbeidsmiljøloven4, Folkehelseloven5, samt folkehelsemeldinger som utdyper folkehelseloven, inklusive den som er under arbeid6-9. Ansvarsdeling og organisering av arbeidet, finner vi viktige føringer for blant annet i samhandlingsreformen10 og kommunehelseloven11. Det er også nyttig at viktige føringer er konkretisert, slik som i Arbeidstilsynets arbeidsmiljømodell12 og Helsedirektoratets veileder for frisklivssentraler13.
En tredje viktig del omhandler fysioterapeuters spesielle samfunnsmandat i folkehelsefeltet. Her er forskriften om fysioterapeututdanninger særlig sentral14. Vi verdsetter også Norsk fysioterapeutforbunds folkehelsepolitiske plattform15.
En fjerde viktig del er faglitteraturen. Grunnleggende perspektiver og modeller er presentert i bøker som Marmot M og Wilkinson RG (2005) Social Determinants of health17. Her blir det slått fast at det er mange individuelle og sosiale faktorer som må tas hensyn til i arbeidet med å redusere sykdom og fremme helse. Whitehead M. og Dahlgren G. (1991)18 sin kjente modell «Den sosiale helsemodellen» synliggjør denne kompleksiteten. En annen modell som også benyttes mye er Helsedirektoratets Gradientutfordring16, som illustrerer sammenhenger mellom sosioøkonomisk status og helse.

Whitehead M. og Dahlgren G. (1991) «Den sosiale helsemodellen»

Helsedirektoratet (2005) Gradientutfordringen.
Aron Antonovskys bøker om ressursers betydning for helse er også sentrale. En av dem er Antonovsky, A (2012) Helsens mysterium. Den salutogene modellen19.
Om innretning av helsefremmende og forebyggende arbeid, og hvordan man skal legge opp arbeidsprosessene, finner vi nyttig stoff om i bøker som: Mæland JG (2021), Forebyggende helsearbeid20. Naidoo J. og Wills J. (2016), Foundations for Health Promotion22. STAMI (2018), Faktabok om arbeidsmiljø og helse 201821.
Aktuell og oppdatert forskning og erfaring fra aktører i feltet blir også benyttet. Det siste kommer vi tilbake til. En femte og svært verdifull del av kunnskapsfundamentet er gjesteforelesninger, holdt av kollegaer som jobber i arbeids- og folkehelsefeltet, hvor de gir eksempler på hvordan de omsetter dette fundamentet til praksis.
Målsettinger
Forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning14 har disse læringsutbyttene for generell kompetanse i folkehelse. Det finnes også læringsutbytter for teori og ferdighet:
- har innsikt i hvilken betydning meningsfylt aktivitet og arbeidshelse har for helse
- har innsikt i sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid og helse
- kan planlegge og gjennomføre tiltak som fremmer god folkehelse, arbeidsinkludering og sosial deltakelse i et mangfoldig samfunn
- kjenner til utviklingstrekk i samfunnet med betydning for organisering av helsevesenet og utøvelse av fysioterapi
Utdanningen har videre laget noen mål for hvor og hvordan kompetansen kan anvendes, forankret i Høgskulen på Vestlandet sin strategi for 2019 – 202323. Visjonen er at «kunnskapen skal bygge mennesker og samfunn». Utdanningene skal være «profesjons- og arbeidslivsrettet», og arbeidsprinsippene skal være «samspel, berekraft og nyskaping».
Ulike roller i folkehelsefeltet
Emnet ønsker å forberede studentene til bredden av roller i folkehelsefeltet:
- Eksisterende og fagspesifikke fysioterapeutroller, der helsefremmende og forebyggende arbeid utgjør deler av- eller hele jobben. Noen eksempler: Bedriftsfysioterapeuter. Avtalefysioterapeuter som har helsefremmende og forebyggende bevegelse, fysisk aktivitet / trening og veiledning som del av sitt tilbud. Kommunefysioterapeuter som jobber med barn og ungdom, eller med hverdagsrehabilitering og fallforebyggende arbeid for eldre. Idrettsfysioterapeuter. Fysioterapeuter i spesialisthelsetjenesten som har lærings og mestringskurs som del av sitt tilbud.
- Eksisterende, men generelle yrkesroller, som også andre profesjoner kan inneha, som: Stillinger ved frisklivssentraler. Folkehelsekoordinatorer. Medarbeider ved lærings- og mestringssentre. Rådgivere og planleggere.
- Nye roller som med fordel kan skapes, fordi fysioterapikunnskapen er nyttig på svært mange felt.
Innovativ praksis
Fysioterapeuter har gjort mye bra helsefremmende og forebyggende arbeid i mange år! Men folkehelsefeltet trenger også ny og kreativ bruk av fysioterapikunnskap. Vi har så langt definert innovasjon som å bruke fysioterapikunnskapen:
- På nye måter, som vi gjør i samarbeidet med Dale Oen Academy, rusrehabiliteringstilbudet Arna Aktiv og Gatefotballen i Frelsesarmeen, der vi utforsker hvordan fysisk aktivitet kan brukes i prosesser med å bygge mennesker i en helsefremmende setting.
- For nye målgrupper, som i samarbeidet med Møhlenpris IL – og deres tilbud til minoritetsungdom. Eller i samarbeid med breddeidrettstilbud som jentefotballen i Fana IL.
- Sammen med nye instanser, som i prosjekter med byarkitekten i Bergen, hvor vi utforsker hvordan bymiljøet kan tilrettelegges for- og brukes til helsefremmende aktivitet.
- På nye arenaer, som i samarbeid med frivilligsentraler, fengsler, IL for psykisk syke, der fokuset er hvordan motivere – og legge til rette for fysisk aktivitet med helse og mestring som mål.
På alle nivå
Helsefremmende og forebyggende arbeid er relevant på alle nivå: Mikronivå med klinisk virksomhet for individ og grupper. Mesonivå med innhold, arbeidsmetoder og organisering av tjenester. Makronivå som retter seg mot befolkningen gjennom prosesser på kommune- og samfunnsnivå.
Studentene er, som mange fysioterapeuter kanskje, mest innstilt på å jobbe på klinisk nivå, med enkeltpersoner og grupper, slik man gjør i behandling, habilitering og rehabilitering. For å forberede til arbeid også på tjenestenivå, jobber vi litt med ledelse og utviklingsmetodikker som prosjekt og kvalitetssikring / internkontroll. Som forberedelse til arbeid på kommune og samfunnsnivå jobber vi litt med hvordan fysioterapeuter kan bidra i utarbeiding av planer og deretter implementering av vedtak.
Arbeidsmåter i emnet
Prosjektarbeid er egnet for sammensatt læring, og for utvikling av tiltak og tjenester. Emnet er delt i tre prosjekt, de to siste er utadrettete samarbeid med ekstern oppdragseier.
- Fysisk aktivitet og trening: Testing og statistiske analyse – og bruk av testdata. Planlegging, tilrettelegging av aktivitet og trening for ulike målgrupper.
- Folkehelse i arbeidslivet: Kartlegging av en arbeidsplass. Skriving av rapport med funn og tanker om sammenhenger og mulige tiltak, som så formidles tilbake til arbeidsplassen. Viktige begrep og tilnærming er forebygging og ergonomi, ressurser og utfordringer. Men også motivasjon, fysisk aktivitet og helsefremming.
- Folkehelse i dagliglivet: Bistå en målgruppe (brukergruppe og / eller fagpersoner) som ønsker hjelp til å utvikle sitt helsefremmende-/forebyggende arbeid. Fokus kan etter hvert bli å: Kartlegge ønsker om endring. Utvikle- eller forbedre et tiltak. Lage materiell som kan brukes i rekruttering eller motivering. Veilede i hvordan man drifter et tiltak. Evaluere – eller drøfte et tiltak opp mot gjeldende kunnskap. Viktigste begreper er helsefremming, forebygging, målgruppe, samarbeid, ressurs, endringsarbeid, helsekompetanse, motivasjon, mestring, fysisk aktivitet og kosthold. Det skrives rapport fra dette prosjektet, som også presenteres muntlig i et åpent seminar der oppdragseierne er spesielt invitert. Skriftlig rapport og muntlig eksamensseminar utgjør eksamen i emnet. De eksterne sensorene er kollegaer fra praksisfeltet med erfaring fra ledelse, utvikling og planlegging av fysioterapitjenester.
Samarbeid i grupper. Prosjektene løses i grupper på 5-7 studenter, med variasjon i kjønn, erfaring og kanskje perspektiver. Det beriker samarbeidet i gruppene at dette er en innvekslingsmodul, der vi også har studenter fra universitet og høyskoler vi samarbeider med. Vi skulle svært gjerne jobbet mer tverrprofesjonelt i emnet, som en enda bedre forberedelse til det samarbeid mellom faggrupper, tjenester og etater, som folkehelsearbeid trenger. Vi arbeider med å få dette til.
Empirisk innhenting av brukerkunnskap. I tillegg til fundamentet nevnt over; statistikk, politiske føringer og fagkunnskap, henter vi inn svært viktig brukerkunnskap; hva målgruppene ønsker og er motiverte for, og deres innsikt i hva som trengs for å få det til. I arbeidshelseprosjektet skjer kartleggingen strukturert og følger anerkjente prinsipper fra Arbeidstilsynet og fra Grunnkurs i arbeidsmiljø for verneombud og deltakere i arbeidsmiljøutvalg. I prosjektet folkehelse i dagliglivet gjør alle gruppene feltlignende arbeid, og velger de metoder som egner seg best for deres felt; lese dokumenter som er sentrale for målgruppen, snakke med dem og observere dem i deres daglige aktivitet. I noen prosjekter er det også nyttig å gjøre en spørreskjemaundersøkelse.
Tidligere i artikkelen nevnte vi eksempler på prosjekt der målgruppen er slutt-brukergrupper. Nedenfor presenterer to studentgrupper selv sine prosjekt, der målgruppen var fagpersonene som står midt i utvikling av folkehelsearbeid. De to problemstillingene studentgruppene jobbet med var:
- «Gjør rede for arbeidet til en folkehelsekoordinator og hva en fysioterapeut kan bidra med i denne rollen»
- «Hvordan nytte en fysioterapeuts ressurser og kunnskap på en frisklivssentral?»
Om noen ønsker kontakt har vi mail adresser;
Helga.Kristin.Kaale@hvl.no og Irene-Charlotte.Fjell.Kjonnerod@hvl.no
Helga Kristin Kaale, 1. lektor, og Irene-Charlotte Fjell Kjønnerød, høyskolelektor ved bachelorutdanning fysioterapi, HVL
Referanseliste:
- Folkehelseinstituttet. (2022, August 26). Folkehelse i kommunene – FHI. Retrieved from https://www.fhi.no/hn/folkehelse/ Folkehelse i kommunene – FHI
- Folkehelseinstituttet. (2022, August 26). Fylkesvise resultater om sykdomsbyrde. Retrieved from https://www.fhi.no/div/forskningssentre/senter-sykdomsbyrde/fylkesvise-resultater-om-sykdomsbyrde/ Fylkesvise resultater om sykdomsbyrde – FHI.
- FNs bærekraftsmål
- Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) – Lovdata,
- Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) – Lovdata
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-34-20122013/id723818/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-2014-2015/id2402807/
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20182019/id2639770/
- Ny folkehelsemelding – regjeringen.no
- Samhandlingsreformen – Lovpålagte samarbeidsavtaler mellom kommuner og regionale helseforetak/helseforetak – regjeringen.no
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) – Lovdata.
- Arbeidsmiljømodellen (arbeidstilsynet.no)
- Veileder for kommunale frisklivssentraler (helsedirektoratet.no).
- Forskrift om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning – Lovdata
- Folkehelsepolitisk plattform – Norsk Fysioterapeutforbund.
- Helsedirektoratet (2005) Gradientutfordringen (16) . ulikheter05.indd (helsedirektoratet.no)
- Marmot M og Wilkinson RG (2005) Social Determinants of health (2. utgave). Oxford University Press.
- Whitehead, M. and G. Dahlgren (1991). What can we do about inequalities in health. The Lancet 338: 1059-1063.
- Antonovsky, A (2012) Helsens mysterium. Den salutogene modellen. Gyldendal forlag
- Mæland, JG (2021) Forebyggende helsearbeid (5. utg). Universitetsforlaget.
- STAMI, Statens arbeidsmiljøinstitutt. Faktabok om arbeidsmiljø og helse 2018. Status og utvikling. Faktaboka-2018.pdf (stami.no)
- Naidoo J. og Wills J. (2016) Foundation for Health Promotion (4. utg). Elsevier
- Strategi 2019–2023 – Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)